Mzungu - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Nina Klein Goldewijk - WaarBenJij.nu Mzungu - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Nina Klein Goldewijk - WaarBenJij.nu

Mzungu

Blijf op de hoogte en volg Nina

24 Oktober 2014 | Oeganda, Kampala

Omdat ik jullie niet wil vervelen door op chronologische volgorde te vertellen wat ik allemaal gedaan heb, zal ik kort vertellen over mijn eerste indrukken van de afgelopen daagjes.

1. Na mezelf jaren lang te hebben wijsgemaakt dat ik door mijn Indische genen niet écht 'blank' ben, word ik hier toch even flink met mijn neus op de feiten gedrukt. In Oeganda ben ik een ras echte Mzungu (blanke). Wanneer je als Mzungu door Kampala loopt en je je al behoorlijk blank voelt, wordt dit door de lokale bevolking nog eens vriendelijk benadrukt door "Mzungu" te roepen als je langs loopt.

2. In Kampala gelden geen verkeersregels. De enige regel die hier lijkt te gelden is "Survival Of The Fittest". De straat steek je over met gevaar voor eigen leven. Als je niet goed uitkijkt word je aangereden door een auto, een Matatu of een Boda boda.
Een Matatu is een oud taxi busje waar ongeveer 12 mensen in worden vervoer, die pas gaat rijden wanneer hij helemaal vol zit. Deze vertrekken vanaf bepaalde taxi parken in het centrum van Kampala en rijden overal naartoe. Ik heb nu twee keer in een Matatu gezeten.
Een Boda boda is een jongen op een scooter die je overal heenbrengen op de snelste (maar ook gevaarlijkste) manier. Deze scooters schieten overal tussendoor, overheen, onderdoor, voor- en achterlangs. Overal waar je kijkt rijden ze. Ik zou niet kunnen inschatten hoeveel er in totaal rondrijden hier.

3. In groot contrast met alle chaos en drukte in het verkeer lijkt de mentaliteit hier over het algemeen "Werk vooral niet te hard". Als je over straat loopt zie je vooral ook veel mensen zitten en liggen. Alle werkzaamheden worden zonder haast uitgevoerd. Wat bij ons het 'Mestreechs keteerke' is, wordt hier overtroffen door het 'Oegandese uurtje'. Om een voorbeeld te geven: waar je als enige in een restaurantje zit, wordt alsnog 50 minuten gedaan over het bereiden van je eten en staat het personeel letterlijk te slapen tegen de balie.

4. In de taxi van vliegveld Entebbe naar Hotel Kenrock luisterde we naar Oegandese radio. Het was net of ik naar mijn eigen iPod luisterde! Ook op straat hoor je uit alle auto's en winkeltjes Dancehall, R&B, Reggaeton en heerlijke Afrikaanse ritmes. GENIETEN!!! Het liefst zou ik continu dansend en zingend rondlopen hier.

Morgen vertrekken we naar Tororo, waar ik maandag aan mijn stage ga beginnen. Het is een autorit van 4 uur. Ik verheug me erop! Oeganda wordt niet voor niks "The Pearl of Africa" genoemd. Ben benieuwd wat ik allemaal voor moois ga zien onderweg...

  • 26 Oktober 2014 - 11:34

    Tonnie Rijken:

    Hè Nina,
    Je verhaal klinkt heerlijk verweg, anders, genietend Afrikaans. Zo te horen heb je het nu al erg naar je zin en dat gaat hopelijk alleen nog maar meer worden.
    Wij verheugen ons erop je verhalen te horen en wensen je veel plezier en veel nieuwe spannende ervaringen
    Dikke kus van Lodewijk, Boris en Tonnie

  • 26 Oktober 2014 - 17:11

    Thea:

    Hee Nina!! Leuk om van je te lezen. Spannend. Heel veel plezier en succes daar en met de start van je stage!

    groetjes Thea

  • 26 Oktober 2014 - 18:34

    Carla En Job:

    geweldig Nina, wat een avontuur! Heel veel succes met je stage, ik ben benieuwd waar je terecht komt. groetjes, Carla

  • 27 Oktober 2014 - 13:39

    Noah:

    Leuk Nina! Veel succes en plezier uiteraard! Dikke kus uit de Roukensstraat

  • 28 Oktober 2014 - 11:24

    Rob:

    Erg leuke aanpak van je blog: een column-achtige aanpak ipv chronologisch verslag. Top Nien!
    En nu maar wachten op internet in Tororo, heel erg benieuwd naar je ervaringen. De omstandigheden zullen zwaar zijn. Geniet desondanks zo veel mogelijk en 'werk niet te hard'. Heel bijzonder dit! Kus, papsie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nina

Actief sinds 19 Okt. 2014
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 5991

Voorgaande reizen:

21 Oktober 2014 - 28 Januari 2015

Eindelijk weer naar Afrika

Landen bezocht: