Circumcision - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Nina Klein Goldewijk - WaarBenJij.nu Circumcision - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Nina Klein Goldewijk - WaarBenJij.nu

Circumcision

Blijf op de hoogte en volg Nina

15 December 2014 | Oeganda, Tororo

Het besnijden van mannen wordt in Nederland alleen gedaan als het echt noodzakelijk is. In Oeganda daarentegen is het juist een uitzondering als een man niet besneden is. Nooit gedacht dat ik hier ooit echt mee in aanraking zou komen, maar ik heb mogen assisteren bij Safe Male Circumcision en ik heb een traditioneel besnijdenis ritueel mogen bijwonen. Wat ontzettend gaaf!! Deze kans krijg ik echt nooit meer.

The Aids Support Organisation (TASO) besnijdt mannen van alle leeftijden gratis en voor niets. Dit heeft verschillende redenen zoals hygiëne, het verminderen van HIV verspreiding en ook het verkleinen van de kans op baarmoederhalskanker. Welke theorieën zij hier precies voor hebben is me niet helemaal duidelijk. In eerste instantie klinkt het erg onlogisch maar er zitten wel degelijk kernen van waarheid in.

TASO werkt vanuit klinieken maar zij organiseren ook kampen. Bij zo'n kamp wordt er midden in een klein dorpje een tent opgezet waar vervolgens de besnijdenissen in worden uitgevoerd. Ik heb de chirurg (die hiervoor een cursus van maar 3 maanden heeft gevolgd) in zo'n tent mogen assisteren bij het besnijden van een aantal jongens. In totaal zijn er 15 jongens besneden die dag. Het is wel echt lopende band werk want de jongens staan binnen een kwartier "voorhuid-loos" buiten de tent. Ik heb niet zelf gesneden maar ik gaf de chirurg spullen aan en heb geholpen bij het hechten. Het was echt héél vet om dit te doen.

Ondanks dat dit in een hete en niet bepaald steriele omgeving gebeurt, kan het altijd erger... De traditionele besnijdenis. Dit ritueel duurt in totaal 3 dagen en vindt alleen plaats in de even jaren (2010, 2012, 2014 enz.). De 9 jongens die aan het eind van de derde dag besneden worden hebben het alles behalve makkelijk. Ze worden drie dagen lang getreiterd en moeten van alles doen. Het is een beetje te vergelijken met een ontgroening, want nadat ze besneden zijn mogen ze zich pas een echte man noemen.

Ze dansen door het hele dorp en omstreken. Dit met een grote groep mannen met stokken eromheen. Als de jongens niet luisteren of laten blijken dat ze ergens niet tegen kunnen worden ze geslagen of uitgescholden. Bij het ouderlijk huis van elke jongen wordt een geit geslacht. Dit heb ik helemaal mogen zien. Bah. Voor de jongens is het echter een hele eer dat er een geit voor ze geslacht wordt. Alles wordt weg gehaald en alleen de maag blijft achter. Wanneer de jongens bij het huis aankomen wordt de maag opgesneden en de groene prut die eruit komt wordt met veel kracht op het gezicht van de jongens gesmeten. Gatverdamme dit stinkt!!! Niet normaal. Daarna wordt er ook nog een wit poeder overheen gegooid. De jongens ondergaan dit ontzettend dapper met de handen in de zij, zonder ook maar één spiertje te vertrekken. Echt respect hiervoor. Na dit vieze festijn worden ze binnen uitgenodigd om te eten. Ze eten dus in totaal 9 maaltijden (op één dag, ik heb alleen de derde dag van het ritueel bijgewoond).

Uiteindelijk aan het eind van de dag is het dan zo ver. Het moment van verlossing. Mensen vanuit de hele omgeving verzamelen zich in het centrum van het dorp. Er is een soort boks-ring geconstrueerd van boomstammen waar iedereen omheen staat gedrongen. Wij als Mzungu's mochten gewoon in de ring staan zodat we het goed konden zien! Ongelofelijk! De ooms van de jongens worden de ring in gehaald en leggen ieder een zakje met zand en het mes neer. De bedoeling is om de voorhuid van de jongens zo snel mogelijk in dat zakje zand te krijgen. Eén voor een komen de jongens de ring binnen gerend en voordat je het in de gaten hebt ligt de voorhuid al in het zand. Dit gaat zó snel!!! Wederom geven de jongens geen kick. Dit mag ook absoluut niet, want als ze ook maar iets van pijn tonen zijn ze geen echte man en hebben zo ook geen kans meer om ooit te trouwen. Geen enkele vrouw wilt natuurlijk trouwen met een lafaard. Hoe ze dit doen is mij een raadsel, hoe kun je nou geen pijn tonen wanneer je voorhuid eraf wordt gehakt zonder ook maar iets van verdoving?!?!

Na het besnijden barst het feest los! Wat een ontlading en wat zijn de families ontzettend trots!! Dit was echt geweldig om te zien. Moeders, tantes, ooms, broers, zussen, vrienden en vriendinnen die elkaar om de nek vliegen en uitbundig staan te zingen, dansen en springen. Het is bizar hoe belangrijk dit is voor de mensen hier en dit was ook echt te merken.

Alles wat we hebben gezien deze dag gaat volledig in tegen alles wat wij leren op school over hygiëne, steriel werken en wondverzorging, maar desondanks is het een hele eer dat wij dit hebben mogen mee maken.

Als laatste wil ik jullie nog even laten meegenieten van de prachtige Oegandese natuur. Ik heb de Sipi Falls bezocht en ik was echt het paradijs!! WAUW!! (Zie foto's)

• 15 December 2014 - 12:11

Jeanine:

Waaaauuuww Nien, je had natuurlijk al veel verteld maar al die extra uitleg over hoe ze dat eraf snijden enzo. Echt zo bijzonder! En mooi geschreven ook :)

• 15 December 2014 - 13:11

Marian:

Heej Kim,

Wat gaaf dat je dit allemaal mee maakt!
    En weer zo mooi verteld...
    Een ervaring die je ook nooit meer vergeet.

Menig mens is jaloers ..behalve jullie mam!(ahahah)

En ja die Sipi Falls ook weer zo mooi..nooit gedacht en verwacht dat het daar zo mooi kon zijn..

Geniet nog maar flink want volgens mij ben je al over de helft ...!

Groetjes uit het koude natte Deurne

• 15 December 2014 - 14:02

Tonnie Rijken:

Hè Nina

Wat ontzettend leuk om je verhalen te lezen. We volgen je berichten met veel plezier en zijn steeds benieuwd wat je nu weer allemaal meemaakt.
    We wensen je ook alvast fijne feestdagen (gaan jullie daar kerst vieren???) en een heel spannend en gelukkig nieuwjaar.
    Dikke kus. Opa, Tonnie en Boris

• 15 December 2014 - 14:26

Annick:

Ik lees je verhalen altijd met veel plezier... geniet ervan :D

• 15 December 2014 - 18:34

Katja:

Mooi Nien.
    Je bent echt cool!:) pfff.
    kus kus en kus.